22 augustus 2015

Zorgen PvdA over mogelijk vertrek rechtbank uit Almelo

De fractie van de PvdA heeft signalen ontvangen dat de rechtbank uit Almelo zal vertrekken. Dit is iets wat de fractie ernstige zorgen baart. De fractie zet lokale en landelijke middelen in om een mogelijk vertrek te voorkomen.

Klap voor werkgelegenheid

De Almelose rechtbank is onderdeel van Rechtbank Overijssel. In het arrondissement zijn rechtbanken in Zwolle, Enschede en Almelo. De vestiging in Almelo is onlangs verbouwd en beschikt sinds 2013 over een extra beveiligde zittingszaal.

De rechtbank is een grote werkgever in Almelo. Niet alleen voor de mensen die bij de rechtbank werken, maar ook voor talloze bedrijven, organisaties en instellingen die gelieerd zijn aan de rechtbank. Het vertrek van de rechtbank zou een grote klap zijn voor de werkgelegenheid in de stad en in de regio.

Vertrek voorkomen
Hoewel de fractie nog geen formele berichtgeving over een vertrek heeft ontvangen, is de fractie op basis van de signalen over een vertrek wel gestart met een aantal acties. Zo heeft de fractie contact gezocht met leden van de Eerste en Tweede Kamer om aandacht te vragen voor de situatie in Almelo. Ook zal de fractie erbij het college van burgemeester en wethouders van Almelo op aandringen om zo snel mogelijk actie te ondernemen richting het Rijk om een eventueel vertrek te voorkomen.

Waar ben je naar op zoek?