7 maart 2017

Roos van de PvdA voor Rembrandtschildertjes

De vrijwilligers van de Rembrandtschildertjes hebben de Roos van de PvdA Almelo gekregen. De Rembrandtschildertjes brengen kinderen op een laagdrempelige manier in contact met kunst en cultuur én met elkaar.

Al ruim 15 jaar zijn de Rembrandtschildertjes actief. Gerda Kleinburink nam het initiatief na de aanslag op de Twin Towers op 9 september 2001, omdat ze op zoek was naar verbinding in de samenleving. Elk jaar kunnen scholen leerlingen opgeven om mee te doen met de Rembrandtschildertjes op het Rembrandtfiësta. Daar gaan ze onder begeleiding van kunstenaars aan de slag om een schilderij te maken rond een thema. De schilderijen worden geëxposeerd in het stadhuis en op de deelnemende scholen.

Met hulp van de Rotary was het vorig jaar mogelijk om de Rembrandtschildertjes uit te breiden met een talentenklas. De kinderen die de mooiste schilderijen hadden gemaakt op het Rembrandtfiësta zijn uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Tien weken lang krijgen ze elke week les van kunstenares Janke Nieboer die ze van alles leert over kunstgeschiedenis, schildertechnieken en kleurgebruik. Natuurlijk maken ze ook samen prachtige schilderijen. Voor de Rembrandtschilder die het mooiste schilderij maakt, is er een prijs.

De PvdA Almelo is trots op de Rembrandtschildertjes die Almelo letterlijk mooier maken. Twintig vrijwilligers staan klaar om het hele project goed te laten verlopen. Mariëtte Weersink kreeg als coördinator van de Rembrantschildertjes de Roos uitgereikt. “Kinderen komen hier in contact met kunst en met elkaar. Dat is heel waardevol. Jullie geven ze een ervaring waar ze de rest van hun leven wat aan hebben. Wij willen onze waardering laten zien door jullie de Roos van de PvdA uit te reiken”, aldus fractievoorzitter Marjolein Wessels. Naast de Roos was er gebak voor de vele vrijwilligers en lekkers voor de kinderen.