Herman Höften lezing

9e Lezing 6 februari 2017: Jet Bussemaker

220px-bussemaker_dutch_politician_kabinet_balkenende_iv

Herman Höften Lezing

Sinds 2008 organiseert de PvdA Almelo ieder jaar de Herman Höften lezing. Herman Höften was ruim dertig jaar raadslid en had in alle geledingen van onze maatschappij zijn invloed. Het was een sociaal democraat in hart en nieren. Nadat hij in oktober 2007 overleed, besloot het bestuur van de lokale afdeling een jaarlijkse lezing te houden, die naar Herman Höften is vernoemd.

HH

Herman Höften

De op 5 september 1920 geboren Herman Höften was een bijzonder mens. Als voormalig actief verzetstrijder in de jaren van de Tweede Oorlog was hij tevens zeer nauw verbonden met de SDAP en later de PvdA. Hij werd raadslid in september 1960 om dat vervolgens zonder onderbreking te blijven tot 11 april 1990. Die dag ontving hij de gouden erepenning van de stad Almelo.

Herman Höften was in alle opzichten een bijzondere man. Als geen ander had hij het in zich niet zichzelf op de voorgrond te plaatsen maar altijd geïnteresseerd te zijn in het welzijn van anderen. Het was, als het ware, zijn levensopdracht om diegenen die het wat minder hadden in de samenleving een steun in de rug te zijn . In die wetenschap voelde hij zich op zijn plaats bij de Partij van de Arbeid. De partij sprak hem aan door het sociale gevoel dat hij daarin kwijt kon. Hij wist wat er leefde in de stad en wilde de kloof tussen gemeente en inwoners dolgraag verkleinen. Hij zat in tal van gemeentelijke commissies. Als voorzitter van de commissie bezwaarschriften kwam hij indringend in aanraking met de problemen die de mensen hadden. Hij zocht altijd weer een oplossing die er in bepaalde gevallen ook wel eens niet was.

Hij maakte deel uit van de knokploeg Almelo, die de grootste bankoverval ooit in Nederland pleegde: op 15 november 1944. De bezetters misten plotseling 46 miljoen gulden. Het geld was bestemd om de snel slinkende stakingskas ter ondersteuning van de ondergedoken spoorwegmensen te spekken. Zijn aandeel was groot, maar daarover sprak hij zelden. Deze heldendaad, die sommige van zijn deelgenoten later het leven kostte, gaat echter de geschiedenis in als een groot heldhaftig feit. Het onderstreept mede de strijdkracht van een prachtig mens, met een zeer sociaal rood hart: Herman Höften.

De lezingen tot nu toe

8e Lezing 25 januari 2016: Jeroen Dijsselbloem

7e Lezing 26 januari 2015: Gerdi Verbeet

hhlezing1

Gerdi Verbeet sprak in 2015 de 7e Herman Höftenlezing uit. Haar centrale thema was meedoen; hoe zorgen we er voor dat de democratie echt de stem van iedereen is, en niet alleen die van een deel van onze samenleving? En hoe ver kan solidariteit gaan? Deze vragen, en een aantal antwoorden, vindt u terug in haar lezing: herman hoften lezing gerdi verbeet

6e Lezing: Lodewijk Asscher (2014)

HHL 2014

Op 27 januari 2014 sprak Lodewijk Asscher, vice-premier en minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de 6e Herman Höften Lezing uit. In een bomvolle Meridiaan (Bibliotheek) deelde hij zijn opvattingen en beleid over het verschil tussen goed en goedkoop werk. Klik hier voor meer informatie.

DSC_0038

Onder toeziend oog van Bert Kuiper, voorzitter van de werkgroep Herman Höften Lezing, biedt gastspreker Felix Rottenberg de geschreven versie aan Dini Höften, weduwe van Herman Höften, aan.

5e lezing: FELIX ROTTENBERG (2013)

Felix Rottenberg sprak maandag 28 januari 2013 de 5e Herman Höften-lezing uit. Voor een vol huis in Leescafe De Meridiaan (Bibliotheek Almelo) daagde hij onder de titel ‘Tussen droom en daad’, huidige en toekomstige PvdA-politici uit te waken voor de schaalgrootte van ambities en plannen.

4e lezing: AHMED MARCOUCH (2012)

3e lezing: JOB COHEN (2011)

2e lezing: AGNES JONGERIUS (2010)

1e lezing: DIEDERIK SAMSOM (2009)