29 maart 2013

Roos van de Maand voor Rien en Marion Wisse

RvdM 2013.03 (Rien en Marion Wisse)

Foto: Raadslid Peter Elbertse overhandigt de Roos van de Maand aan Rien en Marion Wisse.

Maar liefst 38 jaar lang stond hun leven in het teken van Block, tijdschrift voor Blues. Maar januari 2013 besloot het Almelose echtpaar Rien en Marion Wisse dat het genoeg was geweest. Ze krijgen de Roos van de maand maart voor hun jarenlange inzet voor de bluesmuziek met het tijdschrift Block.

“We zijn 40 jaar getrouwd en nu 38 jaar bezig met Block”, vertelt Marion Wisse. “Het begon echt heel amateuristisch”, herinnert Rien zich. “Ik mocht de stencilmachine op mijn werk gebruiken. Het was echt letterlijk knip- en plakwerk. We maakten Block vanuit onze woonkamer. Als alles was gestencild, lag de hele kamer vol. We maakten stapeltjes per gebied. Je sprong in onze kamer over Den Haag, naar Amsterdam en langs Rotterdam. Alles lag vol!” In de loop van de jaren groeide het stencilblaadje uit tot een volwaardig tijdschrift met ruim 4.500 abonnees. “We schrijven en fotograferen heel veel zelf”, legt Rien uit. “En we krijgen veel hulp. Van vrijwilligers die net als wij gek zijn op bluesmuziek en van muziekjournalisten.” Ze hebben het blad altijd gemaakt naast hun ‘gewone baan’. “Maar op een gegeven moment zijn we wel minder gaan werken in ons gewone werk, het was anders niet meer te combineren met Block.”

Rien en Marion gingen veel naar Amerika voor interviews. “We zijn bij heel veel muzikanten thuis geweest. Dat is natuurlijk geweldig. En het varieert van prachtige villa’s tot de getto’s. Heel bijzonder om allemaal te zien”, aldus Marion.

In januari van dit jaar besloten ze dat het genoeg was geweest. “Ik heb het altijd prachtig gevonden om Block te maken, maar het was wel veel werk. Het is nu wel genoeg geweest”, vertelt Rien. “Ik kan er echt naar uitkijken om straks als een gewone bezoeker naar het North Sea Jazz Festival te gaan. De afgelopen jaren was dat altijd hard werken, mensen spreken, fotograferen, schrijven. Nu ga ik gewoon lekker naar een concert luisteren.”

De PvdA Almelo heeft het echtpaar voor hun bijzondere werk bedankt met de roos van de maand en een slagroomtaart.

Een filmpje van de uitreiking van de Roos van de Maand is te zien op www.geleraaf.nl, of rechtstreeks op YouTube: Roos van de Maand (maart 2013)