Door op 23 juni 2013

Straatmuziekfestival krijgt Roos van de Maand

De Roos van de Maand juni gaat naar het Straatmuziekfestival. Marjolein Wessels reikte de Roos uit namens de fractie van de Partij van de Arbeid aan Henk Lammers en Tom Weel. Henk Lammers organiseert jaarlijks het Straatmuziekfestival in opdracht van Centrum Almelo Aktief (CAA). Tom Weel presenteert het programma.

Zaterdag 8 juni was het weer zover. Het centrum van Almelo werd opgevrolijkt met allerlei straatmuzikanten. Overdag was er muziek voor de winkelende passanten, en ’s avonds ging het feest verder op het Amaliaplein. Dit jaar was het de vijfde editie. “Vijf jaar geleden werd ik door CAA gevraagd om iets te organiseren in de binnenstad. Ik ben zelf straatmuzikant geweest en kwam al snel op het idee om daar iets mee te doen”, vertelt Henk Lammers. Door de jaren heen bouwde het festival een eigen publiek op. “Er komen mensen uit heel Nederland voor naar Almelo. Maar het is ook een hele leuke verrassing voor veel Almeloërs die even gaan winkelen en ineens overal muziek horen.”  Voor de organisatie doet Henk Lammers een beroep op een grote groep vrijwilligers die onder meer helpen bij de publiciteit. De programmering is in handen van Lammers. “Vanuit Paco Plumtrek ken ik veel muzikanten. Wanneer ik denk dat ze ook wat kunnen betekenen voor het Straatmuziekfestival vraag ik ze daar ook direct voor.”  Alle muziek van het straatmuziekfestival is akoestisch, al geeft Lammers toe dat sommige muzikanten wat hebben gesmokkeld. “We hebben dit jaar gekozen voor een echte slotact op het Amaliaplein: Dancing Dollekamp. Dit was de enige band die versterkt mocht optreden.”

Een filmpje van de uitreiking is te zien op http://www.geleraaf.nlof rechtstreeks op YouTube: http://youtu.be/usqlBOvyDNo

Waar ben je naar op zoek?