Sharon Dijksma in De Schelfhorst over zorg en toegankelijkheid

9 maart 2018

Zorg en toegankelijkheid stonden centraal bij het werkbezoek dat PvdA Tweede Kamerlid Sharon Dijksma vandaag bracht aan de wijk Schelfhorst. In de wijk wonen veel mensen met een zorgvraag. Dijksma bezocht wijkcentrum de Schelf waar ze in gesprek ging met Anneke Löwik over De Huiskamer. De Huiskamer is een gezellige ruimte in De Schelf waar senioren elkaar wekelijks ontmoeten voor een kopje koffie, een gesprek, het spelen van een spel, met elkaar iets maken of ondernemen. De invulling hangt af van de ideeën van de deelnemers.

Fysiotherapeut Sjors Heuvels vertelde vervolgens over het belang van trainingen valpreventie voor ouderen. Dijksma onderschreef het belang, tegen de achtergrond dat jaarlijks honderdduizenden ouderen op de spoedeisende hulp terecht komen, onder hen velen na een val.

Bij De Colckhof (onderdeel Twentse Zorgcentra) werd letterlijk een kijkje in de keuken genomen van het Dagactiviteitencentrum. Het centrum verzorgt activiteiten voor mensen met een verstandelijke beperking. Dijksma sprak daar met Angela Tijink over werk-leertrajecten en de toegankelijkheid van de samenleving voor mensen met een beperking.

Het was in alle opzichten een nuttig bezoek over hoe De Schelfhorst met dergelijk bijdragen bouwt aan een inclusieve wijk. Het gaf tegelijk een eerlijke inkijk in verborgen eenzaamheid, in hoe wijkgerichte aanpakken in de hele zorgketen een preventieve rol spelen, in hoe de kwaliteit van het leven van eenzame ouderen opeens terugkeerde door een ogenschijnlijk simpel ontmoetingsmoment.

Het werkbezoek heeft ook een actielijst opgeleverd voor de nieuwe fractie die straks aan de slag gaat. Een ding is zeker: het onmisbare vrijwilligerswerk in de wijk verdient veel meer attentie en faciliteiten van de gemeente. Het bevordert dat iedereen op zijn manier mee kan blijven doen. En linksom of rechtsom, het is goedkoper voor de publieke portemonnee omdat het dure zorg kan voorkomen.