Door op 27 januari 2016

Dijsselbloem over sociale toekomst Europa tijdens Herman Höftenlezing

Het was maandag 25 januari goed druk in de bibliotheek voor de jaarlijkse Herman Höftenlezing. Minister Jeroen Dijsselbloem sprak hier over de toekomst van het Europees sociaal model. Uiteraard nam hij ook de tijd om vragen uit de zaal te beantwoorden.

Dijsselbloem besprak verschillende sociale modellen, zoals de Amerikaanse droom om van krantenjongen tot krantenmagnaat uit te kunnen groeien. “De Amerikaanse droom is een loterij geworden. Ja, er is inderdaad iemand die elk jaar de Staatsloterij wint en met 30 miljoen Nieuwjaar viert. Maar de miljoenen andere lotenkopers blijven achter met een illusie.  Dat geldt in het bijzonder voor de allerarmsten. Bij hen blijkt de kans om sociaal te stijgen het laagst. In Europa is deze nieuwe vorm van sociale segregatie ook aanwezig maar veel minder sterk. Hier is een zeker zo grote uitdaging die van de houdbaarheid van Europa als gevolg van globalisering en vergrijzing.”

Volgens Dijsselbloem is er wel degelijk toekomst voor het Europese sociale model. “Als de vraag luidt: is het houdbaar dat we in Europa verzorgingsstaten hebben in deze snel veranderende wereld? Dan is het antwoord wat mij betreft ja. Maar in een snel veranderende wereld, is modernisering noodzakelijk. Het gaat erom of we bij de kern van het Europese model kunnen blijven. Die kern is dat we hechten aan gemeenschapszin, dat we hechten aan de kwaliteit van leven en dat we onze krachten bundelen voor als het tegenzit in iemands leven of als iemand hulp nodig heeft.”

De PvdA heeft hierbij volgens Dijsselbloem een belangrijke taak: “Het is aan ons sociaaldemocraten om altijd na te blijven denken over hoe we dat in de toekomst sociaal rechtvaardig en betaalbaar kunnen houden. Er is niemand anders die dat kan of zal doen.”

U kunt de hele lezing hier nalezen: Herman Hoften lezing 2016 Jeroen Dijsselbloem

HHlezing 2HHlezing 3HHlezing 5 HHlezing 4HHlezing 6HHlezing 7 HHlezing 8