Door op 28 juni 2015

Dik verdiende Roos voor speeltuin Het Nieuwland

Speeltuin Het Nieuwland heeft zaterdag 27 juni de Roos van de Maand in ontvangst genomen. “Dik verdiend”, zo typeert raadslid Arjan de Vries de feestelijke uitreiking. “Het Nieuwland, als laatste speeltuin in Almelo, heeft een belangrijke functie voor de kinderen in de stad. Niet alleen voor de omliggende buurten de Riet en Nieuwland, want ook uit bijvoorbeeld uit de Schelfhorst komen de kinderen naar de speeltuin.”

De Roos van de Maand is een dik verdiende pluim voor voorzitter Herman Appeldoorn, zijn mede-bestuursleden en trouwe vrijwilligers, bij elkaar zo’n veertig man. Ze slagen erin om het hoofd boven water te houden, terwijl andere speeltuinen in Almelo al jaren eerder van de kaart zijn verdwenen. Eenvoudig is dat niet, want de exploitatie moet zonder subsidie worden opgebracht uit donaties, giften en verhuur van het eigen gebouw, bijvoorbeeld aan een fanfareorkest voor repetities. Om dingen voor de kinderen mogelijk te maken wordt bovendien regelmatig uit eigen portemonnee bijgelapt. Volgens Appeldoorn heeft dat wel zijn grenzen bereikt. “Met hart en ziel stoppen we onze energie in de speeltuin. Bovendien doen we dat zo bedrijfsmatig mogelijk. Door zelf onze mensen op te leiden tot keurmeester van de speeltoestellen. Dat levert een enorme kostenbesparing op. We hebben een masterplan en tal van ambities. We zijn in afwachting van een groot springkussen, we zijn bezig met de verkeerstuin, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dan zou het wel zo fijn zijn als we partners vinden in de gemeente en andere instanties die onze functie en initiatieven actief steunen.”
roos speeltuin 2De PvdA Almelo heeft andermaal gezien dat een speeltuin als het Nieuwland een belangrijke sociale en maatschappelijke functie heeft voor al die buurtkinderen en hun gezinnen die ook maar net het hoofd boven water kunnen houden. Arjan de Vries: “Een fatsoenlijke en veilige plek als deze speeltuin wordt des te belangrijker op het moment dat de gemeente steeds meer speeltoestellen in de wijken niet meer vervangt, en speelplaatsen laat uitsterven. Laten we bij die ontmanteling Het Nieuwland niet vergeten, want afgedankte speeltoestellen kunnen nog een tweede leven bij Het Nieuwland krijgen. Dus eerst gezond verstand gebruiken. Weggooien kan altijd nog.”