Door op 28 januari 2015

Gerdi Verbeet houdt Herman Höftenlezing

Gerdi Verbeet hield maandag 26 januari de Herman Höftenlezing. In een vol leescafé vertelde zij hoe zij dacht over het mee doen aan de samenleving. Het was de zevende keer dat de PvdA Almelo de Herman Höftenlezing organiseerde.

Gerdi Verbeet had haar lezing het thema “Vertrouwen is goed, maar meedoen is beter” gegeven.

Gerdi Verbeet heeft Herman Höften niet gekend maar haar partner, Wim Meyer kende hem maar al te goed. Hij zei: “Herman was een indrukwekkende vertegenwoordiger van die generatie PvdA’ers die geen focusgroep nodig had om te weten wat er onder de mensen leefde. want hij sprak ze zelf, elke dag!”

hhlezing3

Het thema dat uitgebreid aan de orde kwam was meedoen. In de afgelopen tweehonderd jaar  hebben we vorm gegeven aan de democratie, maar er eigenlijk weinig aan veranderd. Wij gaan eens in de zoveel tijd naar de stembus – en dat is het dan wel. De samenleving is wel onherkenbaar veranderd; waarom dan niet de democratie?

Gerdi Verbeet noemde als voorbeelden de wijze waarop Almelo hiermee omgaat en waarin Almelo met het meedoen hoge ogen scoort. De musical “Van Katoen en Nu “ zo zei ze is er een goed voorbeeld van.

Zij schreef een boek met de titel “Vertrouwen is goed, maar begrijpen is beter” waarbij zij zich liet inspireren door de Vlaamse auteur David van Reijbroek. Deze man begon een project in België, de G 1000 waarbij hij 1000 willekeurig gelote burgers bij elkaar bracht om te praten over de toekomst van het land en de democratie. Op inspirerende wijze kon Gerdi verbeet hierover praten en sprak de wens uit ook in Nederland tot een dergelijke opzet te komen.

hhlezing2Bert Kuiper, voorzitter van de Herman Höften werkgroep opende de avond. Luc Schuur, oud hhlezing4fractievoorzitter introduceerde de spreekster en leidde na de lezing de discussie waar het publiek gretig aan deelnam.

De weduwe van Herman Höften, Mevr. E. Höften – Edens woonde de Lezing bij en het was ook de zevende keer dat zij, ondanks haar hoge leeftijd, aanwezig kon zijn.

U kunt de hele lezing hier nalezen.

hhlezing5

Gerdi Verbeet werd in de afgelopen jaren vooraf gegaan door Diederik Samsom, Job Cohen, Agnes Jongerius Ahmed Marcouch, Felix Rottenberg en vorig jaar vice premier Lodewijk Asscher.

hhlezing6

Waar ben je naar op zoek?