13 maart 2014

Heracles kan aan de slag

Een lening voor Heracles voor de verbouwing van het stadion, maar dan wel onder goede zakelijke voorwaarden. Daar staat de PvdA voor. De fractie heeft met een amendement bereikt dat het rentepercentage omhoog gaat, en dat de aflossing sneller wordt terugbetaald door te kiezen voor een lineaire lening in plaats van een annuïteitenlening.

Waarom zou een gemeente meebetalen aan een voetbalstadion? “Omdat heel veel mensen uit onze stad plezier beleven aan een middagje voetbal”, legt fractievoorzitter Luc Schuur uit. “We investeren in cultuur omdat we dat belangrijk vinden, maar voetbal zorgt ook voor een mooie vrijetijdsbesteding van veel Almeloërs.” De voorwaarden van de lening konden echter wel zakelijker. Met een amendement heeft de fractie het rentepercentage iets omhoog gebracht. De rente die de lening opbrengt, moet naar de algemene reserve. Ook dat is met een amendement van de PvdA gerealiseerd. Een derde amendement zorgt ervoor dat Heracles de gemeenteraad moet informeren over de stappen die ze nemen op het gebied van good governance. “Ik ben blij dat we – met deze wijzigingen – het risico wat hebben teruggebracht. We hebben vaak en lang over het Heracles gepraat. Ik hoop dat we het straks weer gewoon over het voetbal kunnen hebben!”, aldus Luc Schuur.