Klijnsmamiddelen 2018 behouden voor kinderen in armoede

3 november 2017

Ook in 2018 gaan de Klijnsmamiddelen naar de kinderen in armoede. Dankzij een amendement van de PvdA, in samenwerking met LAS, Democraten.nu, GroenLinks, Minimapartij en Leefbaar Almelo, is de begroting op dit punt gewijzigd.

De PvdA heeft bij de behandeling van de Perspectiefnota al met een amendement vastgelegd dat het geld – een extra bedrag van ruim 5 ton voor kinderen in armoede – moet worden besteed aan de doelgroep. Het college negeerde dit amendement en stopte het geld in te korten in het minimabeleid.

Fractievoorzitter Marjolein Wessels: “Wethouder Cornelissen stelt dat we al genoeg doen voor kinderen in armoede. Met alle respect, maar wie hier mensen spreekt weet dat het nog lang niet goed genoeg gaat. Natuurlijk doen we als gemeente ons best, en hebben we al veel gedaan. Maar een stad waarin bijna 10 procent van de kinderen opgroeit in armoede zou toch blij moeten zijn met extra geld voor deze kwetsbare groep? Er zijn in Almelo kinderen die zonder ontbijt naar school gaan, kinderen die op kapotte schoenen lopen omdat er geen geld is voor nieuwe, kinderen die eten van de voedselbank, jongeren die niet mee kunnen op werkweek. Er zijn ouders die wakker liggen van de kosten van de middelbare school, waar je zonder laptop of iPad de lessen niet meer kunt volgen. Ouders die geen verjaardagsfeestje voor hun kind kunnen geven omdat het geld er niet is. Ouders die zien hoe hun kinderen er buiten vallen omdat ze niet de middelen hebben die andere kinderen hebben. Dan kunnen we kijken hoe mooi we in het rapport staan van de kinderombudsman, of hoe goed we voorliggen op de bezuinigingsafspraken met de provincie. Maar we kunnen ook de Klijnsmamiddelen aangrijpen om het voor die kinderen een klein beetje makkelijker te maken. Voor ons is het onvoorstelbaar dat dit college de Klijnsmamiddelen niet met open armen aangrijpt om hier wat moois mee te doen. Wij zijn blij dat het amendement het dit keer weer gehaald heeft, en zullen het college eraan houden om dit uit te voeren.”