Op de bres voor Almelose spookjongeren

18 september 2019

Heel veel jongeren in de leeftijd van 18-27 jaar zijn onvindbaar voor de overheid en instanties. De PvdA-fractie in Almelo wil van het college weten wat het beeld is van de spookjongeren in/uit Almelo. Fractievoorzitter Arjan de Vries: “Ik wil weten of er nog een tandje bijgezet kan en moet worden van de zijde van het college en de hele batterij aan instanties. Van uitzichtloos naar perspectief zit soms in kleine, praktische ondersteuning, maar dan moet het wel gebeuren. Bijvoorbeeld met schuldhulp.”

De naar schatting 10.700 spookjongeren in Nederland zijn bijvoorbeeld door hun ouders uit huis gezet, verblijven ergens om de deurwaarder te ontlopen, of zijn dak- en thuisloos. De status die zij krijgen wanneer ze uit beeld verdwijnen is Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW).

“Als je niet bent ingeschreven ben je uitgesloten van voorzieningen. Het lukt je niet om een legale baan aan te gaan of om een zorgverzekering af te sluiten, en ook een uitkering kun je vergeten. Het risico is groot dat deze jongeren afglijden naar de criminaliteit of de prostitutie”, aldus De Vries. Hij vindt het een zorgelijke ontwikkeling en springt op de bres voor de (bijna) uitgeschreven Almelose VOW-jongeren. “Wekelijks informeert het college ons in Almelo’s Weekblad over de uitgeschreven inwoners, waaronder de VOW- jongeren. De PvdA-fractie vraagt zich af welke moeite er gedaan is om deze Almeloërs op te sporen en op het goede spoor te krijgen? Zeker omdat nieuwsberichten laten zien dat ze relatief eenvoudig op te sporen zijn.”

In sommige gemeenten gaan jongerenwerkers op adresbezoek als een jongere dreigt te worden uitgeschreven. Dit lijkt te helpen, bij de helft van de adressen die zijn bezocht hebben ze de jongeren teruggevonden. Ook de Nationale Ombudsman geeft aan dat gemeenten beter moeten kijken naar manieren om het afglijden van deze jongeren te voorkomen.

Onze schriftelijke vragen aan het college lees je hier: Schriftelijke vragen_spookjongeren (16 september 2019)