1 november 2015

PvdA Almelo betreurt plotseling vertrek Lieneke Bolhuis

Zondagochtend zijn wij verrast met het bericht dat Lieneke Bolhuis heeft besloten te vertrekken uit de PvdA fractie en op eigen titel verder te gaan in de gemeenteraad. De PvdA fractie en het bestuur van de PvdA Almelo betreuren het besluit van Lieneke. Wij kennen Lieneke als iemand die jarenlang met tomeloze inzet actief is geweest binnen de Almelose PvdA. We zijn dan ook verbijsterd over haar besluit de partij de rug toe te keren.

Lieneke was jarenlang bestuurslid en vervulde onder andere de rol van secretaris en penningmeester. Ook is ze de drijvende kracht geweest achter vele verkiezingscampagnes. Dit jaar sprak ze de 1 mei rede uit, waarin ze aangaf hoe verbonden ze was met de PvdA. Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota dit voorjaar voerde ze het woord namens de fractie van de PvdA. De begroting die nu voorligt in de raad is een vertaling van de perspectiefnota van toen.

Het besluit van Lieneke om te vertrekken uit de fractie én de partij hebben we niet aan zien komen. Uit het persbericht van vanochtend, begrijpen we dat Lieneke haar zetel wil behouden en als fractie Bolhuis verder wil gaan. Dit is tegen alle afspraken die hierover binnen de PvdA zijn gemaakt en leidt tot een verdere versplintering van de Almelose gemeenteraad.

We hebben haar keuze te accepteren, maar betreuren het ten zeerste. In de politiek lopen we niet weg wanneer de zaken niet goed gaan, maar werken we eraan om ze te verbeteren. Dat zijn we aan de partij, maar vooral aan de inwoners van Almelo verplicht.

Willem Loupattij

Fractievoorzitter PvdA Almelo