Door op 19 november 2013

PvdA stemt in met begroting

Normal

false

NL
X-NONE

st1\:*{behavior:url(#ieooui) }

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}

Donderdag 7 november heeft de gemeenteraad de begroting voor het komende jaar besproken. De PvdA stemde in met de begroting. “Tijdens de voorjaarsnota hebben we een aantal belangrijke wijzigingen aangebracht. Die zijn goed opgenomen in de begroting. We zijn positief over de begroting en kunnen hier mee instemmen”, aldus fractievoorzitter Luc Schuur.

Hij benadrukte in zijn bijdrage de 1,5 miljoen euro die dankzij de PvdA extra beschikbaar is voor de decentralisaties in het sociale domein en het sociale domein als geheel. “Wij willen dat geld straks inzetten om onze meest kwetsbare mensen perspectief te bieden. En dat doen we als gemeente niet alleen. We zien op allerlei gebieden dat mensen ook elkaar helpen. Er is veel kracht in de samenleving. Een van de initiatieven die ik in dit verband wil noemen is Almelo Doet Mee. Voor de uitvoering hiervan is de inzet van vrijwilligers uit de doelgroep een belangrijke succesfactor. Het is goed om te zien hoe de vrijwilligers zich daar volop inzetten. Een project om trots op te zijn!”

Rioolheffing

Luc Schuur was kritisch over de veranderingen bij de inning van de rioolheffing; deze wordt niet langer geheven per gebruiker, maar per eigenaar. Dit kan voor huurders gevolgen hebben, maar er dreigt ook een financieel risico voor de gemeente. “Vorig jaar bij de behandeling van de Voorjaarsnota is de fractie van de PvdA na lange aarzeling akkoord gegaan met de overheveling van de rioolheffing van gebruiker naar eigenaar. Dit alleen na de uitdrukkelijke toezegging van het college dat deze ingreep slechts marginale gevolgen zou hebben voor de lasten van de huurders. Op dit moment ziet mijn fractie dat er nogal wat ruis is ontstaan”, aldus Luc Schuur. “Wat in ieder geval duidelijk is, is dat optelling bij de huur en compensatie voor huurders door de huurtoeslag niet aan de orde is. Wij zien thans een beweging bij de beide woningbouwverenigingen die maakt dat mijn fractie zich zorgen begint te maken over de financiële risico’s die de gemeente Almelo zelf begint te lopen. Het gaat hier immers wel om een bedrag van ruim twee miljoen euro op jaarbasis. Mochten de beide woningbouwverenigingen overgaan tot doorbelasting naar hun huurders, dan dreigen de huurders met de allerlaagste inkomens het kind van de rekening te worden. Een hard gelag, omdat kwijtschelding in die situatie niet mogelijk is.” Wethouder Johan Andela gaat in overleg met de woningbouwverenigingen. Hierbij heeft hij de toezegging gedaan dat de huurders niet de dupe worden van de regeling.

Met een gezamenlijk amendement met CDA, VVD, ALA en GroenLinks is de bezuiniging op de rooms katholieke begraafplaats deels teruggedraaid.

Doelgroeplocaties

Een ander belangrijk onderwerp tijdens de begroting was de bezuiniging op de doelgroeplocaties. De PvdA onderkent het belang van een locatie waar Almeloërs  met een zelfde achtergrond elkaar met enige regelmaat kunnen ontmoeten en activiteiten kunnen ontplooien. Afgesproken is dat de doelgroeplocaties zelf zorgen voor het onderhoud op hun gebouwen. Hiermee kan de gemeente Almelo de afgesproken bezuiniging van 70.000 euro realiseren, maar kunnen de organisaties in hun gebouw blijven zitten. Wanneer er een koper komt voor een gebouw, mag de gemeente het wel verkopen en moet de organisatie op zoek naar een andere plek, bijvoorbeeld in een wijkcentrum.

Waar ben je naar op zoek?