2 november 2016

Vragen over Hans Flietstra huisje in Aadorp

Soms is slopen de beste manier om een monument te behouden. Hoe dat zit? Aadorper Hans Flietstra woonde vrijwel zijn hele leven aan de Berkenlaan 9. Hij kwam er als kind en bleef er na het overlijden van zijn ouders wonen. Hij is inmiddels de negentig gepasseerd en woont sinds enkele jaren in een zorgcentrum. Zijn huis is altijd in oude staat gebleven en is inmiddels een gemeentelijk monument. Erfgename Konra Buls wil het huisje graag verplaatsen naar het Veenmuseum in Vriezenveen. Het Veenmuseum vindt dat prachtig en is al aan het voorbereiden. Maar voor verplaatsen is een sloopvergunning nodig, en die is door het college geweigerd. Het huis voldoet volstrekt niet meer aan de eisen van deze tijd en kan alleen bewoonbaar gemaakt worden als het ingrijpend wordt verbouwd. Dat mag wel, maar verplaatsen naar een museum niet. Snapt u het nog? De fractie van de PvdA heeft samen met LAS, VVD en CDA het college hierover vragen gesteld.

U vindt de vragen hier: 20161101-vragen-berkenlaan-9