Door Hermien de Bruijn-Franken op 20 oktober 2024

Kloosterbegraafplaats

De ruiming van de kloosterbegraafplaats van de Goede Herder aan de Vriezenveenseweg krijgt terecht veel aandacht vanwege de verschrikkingen die zich achter de muren van het klooster hebben afgespeeld. De PvdA Almelo zet zich al langere tijd in om de waarheid boven tafel te krijgen over alles wat er in het klooster is gebeurd. Waarheidsvinding is belangrijk voor de nabestaanden en slachtoffers, maar ook voor Almelo. Door te weten wat er is gebeurd, kunnen slachtoffers en nabestaanden verder in het proces van rouw en verwerking. In de Tweede Kamer heeft PvdA-collega Songül Mutluer afgelopen week aandacht gevraagd voor de ruiming van de kloosterbegraafplaats in Almelo.

Op 10 september jl. heeft de PvdA een open brief gestuurd naar het college van B&W met daarin de oproep om forensisch onderzoek op de voormalige begraafplaats toe te staan. De oproep heeft geleid tot een gesprek van de fractie met de burgemeester waarbij de rol van de gemeente, het Openbaar Ministerie (OM) en het Oversticht dat het (archeologisch) onderzoek op de begraafplaats momenteel uitvoert, nader zijn belicht. Het OM ziet geen aanleiding om forensisch onderzoek te doen. Dat vinden wij jammer en een gemiste kans in het proces van waarheidsvinding. Tijdens de raadsvergadering op 15 oktober jl. kwam het onderwerp opnieuw aan de orde, naar aanleiding van twee moties van fractie Middelkamp. Zeker de tweede motie die de mogelijkheid van een rondleiding voor slachtoffers en nabestaanden voorstond, mits dit het onderzoek niet zou verstoren, was volgens mij een meer inhoudelijke behandeling waard. Maar daar was geen ruimte (meer) voor: met een klemmend beroep op piëteit en respect voor de overledenen werd de discussie doodgeslagen en werd het verzoek, de onderliggende intentie èn de indiener van deze motie ‘kaltgestellt’. We moeten volgens de burgemeester eerst het eindrapport van het Oversticht afwachten (begin 2025). In een artikel in Tubantia heeft een van de slachtoffers onlangs gevraagd om het toelaten van een grafexpert bij het onderzoek. Het is onduidelijk in hoeverre de gemeente al met dit verzoek heeft ingestemd. De Raad wordt op afstand gehouden. Het dossier is nog lang niet gesloten.

Hermien de Bruijn-Franken

Mijn naam is Hermien de Bruijn-Franken en sinds kort ben ik weer thuis in Almelo, de stad waar ik geboren ben. Het is een weloverwogen keuze geweest om van Salland naar Twente te verhuizen, terug naar Almelo, een stad met vele gezichten, een stadskern met potentie,  een rijke variatie aan kernen, wijken en buurten met

Meer over Hermien de Bruijn-Franken