cultuur

cultuur

“In Almelo is altijd wat te doen”. De belangrijkste en meest bekende uitdrukking over Almelo is het bewijs dat cultuur ertoe doet. Kunst en cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt naast plezier ook stof tot nadenken. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder de bibliotheek, de muziekschool, de cultuur- en poppodia, de (gemeentelijke) musea en cultuureducatie is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in de wijken en steden. Cultuur draagt bij aan de sociale en economische waarde van Almelo. Het maakt de stad aantrekkelijk om te bezoeken, te wonen en in te leven. Cultuur zorgt voor levendigheid, bevordert ontmoeting en een open blik op de wereld.

Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen en dat elke cultuuruiting van waarde is.

De PvdA steunt de culturele en creatieve sector en hanteert de Fair Practice Code voor een eerlijke beloning. Iedereen moet kunnen genieten van kunst en cultuur. We willen ook in de toekomst de kleinschalige (sociaal) culturele voorzieningen in wijken en dorpen behouden. Daarom is het belangrijk dat de culturele en creatieve sector de diversiteit van onze samenleving representeert. Bij een inclusieve samenleving hoort een inclusieve culturele sector.

• De nieuwe cultuurvisie biedt houvast voor herstel en ontwikkeling van de sector na een moeilijke periode. Voor de PvdA is het van belang dat er een cultuurplan bij de visie komt. Zodat duidelijk wordt voor welke prioriteiten we kiezen en welke acties daaraan gekoppeld zijn. Dat doen we samen met de inwoners, culturele instellingen, cultuurmakers, broedplaatsen en andere organisaties.
  • In Almelo is de afgelopen jaren veel te doen geweest over het fors snijden in subsidies voor culturele instellingen zoals het stadsmuseum en de bibliotheek. Een stad als Almelo verdient een fatsoenlijke bibliotheek, waar inwoners terecht kunnen om te lezen, te leren en te ontmoeten. De PvdA kiest voor een inclusieve culturele sector, wat inhoudt dat subsidies geherwaardeerd worden om instellingen toekomstbestendig te organiseren.
  • Kunst die de gemeente over heeft, wordt verkocht. Van de opbrengst wordt weer nieuwe kunst aangekocht van jonge kunstenaars.
  • Evenementen trekken veel bezoekers en zetten daarmee Almelo op de kaart. We stimuleren daarom de mooie activiteiten die Almelo rijk is.
  • Iedere inwoner van de gemeente Almelo krijgt jaarlijks een cultuur-waardebon van 10 euro die in te leveren is bij een van de culturele instellingen of verenigingen, voor een korting op bijvoorbeeld de contributie, een theaterkaartje of bezoek aan het museum. Hiermee stimuleren we het culturele leven in onze stad.