Door Anton Pots op 5 februari 2023

Appels en peren vergelijk

In de afgelopen periode hebben we als PvdA fractie in de politieke beraden en de raadsvergadering met betrekking tot diverse onderwerpen mondelinge en schriftelijke bijdrages geleverd.
Een van de onderwerpen betrof de motie vreemd, ingediend door de PVA, voor het toekennen van een kerstbonus aan SW-medewerkers. De motie veronderstelde dat ambtenaren van de gemeente Almelo een kerstbonus hadden ontvangen en SW -medewerkers, eveneens in dienst van de gemeente, niet. De PVA stelde voor deze kerstbonus dan ook aan deze groep uit te betalen.
Maar hoe sympathiek deze motie ook leek, de werkelijkheid bleek anders. De ambtenaren in Nederland kregen namelijk in december een eenmalige uitkering omdat de onderhandelingen over een nieuwe Cao niet echt wilden vlotten. Vooruitlopend op een Cao-akkoord werd met de bonden afgesproken éénmalig een uitkering uit te betalen. Dus niks kerstbonus.
Echter door een motie in de gemeenteraad van Twenterand en artikelen hierover in de Tubantia werd de suggestie gewekt dat het hier een gemeentelijke kerstbonus aan ambtenaren betrof. Zoals gezegd, niet aan de orde maar de toon was gezet, met een motie vreemd in de raad van Almelo tot gevolg.
In de raadsvergadering van 20 december hebben wij als PvdA fractie onze zienswijze ten aanzien van deze motie naar voren gebracht. Daarbij aangeven dat het naast elkaar leggen van Cao’s het bekende appels en peren vergelijk is. Soms in het voordeel van de ene beroepsgroep, dan weer van een ander. Het is bovendien niet aan individuele werkgevers, in dit geval de gemeente Almelo, om verschillen binnen Cao’s, te repareren. Dat is voorbehouden aan bonden van werknemers en werkgevers binnen een bepaalde sector. Als PvdA fractie hebben we dan ook tegen de motie gestemd.
Tijdens de raadsvergadering hebben we als fractie, naast een toelichting op ons besluit, de gelegenheid te baat genomen om onze (toenemende) zorgen uit te spreken richting het college wat betreft de toekomst van de sociale werkvoorziening in Almelo en een effectieve aanpak van de arbeidsparticipatie in onze stad.
Zorgen die mede zijn ingegeven door de (voorlopige) evaluatieresultaten van de Rekenkamer, betreffende de uitvoering van de Participatiewet in Almelo. Voldoende grond om als PvdA fractie hierover een Politiek Beraad voor te bereiden.
Mocht u hierover vragen of een mening hebben of denken anderszins een bijdrage te kunnen leveren, neem dan even contact op met Anton Pots: [email protected] of mobiel 0654656981. Uw inbreng wordt bijzonder op prijs gesteld.

Anton Pots

Geboren en getogen in Almelo en mijn hele leven hier gewoond. Ruim 35 jaar heb ik met hart en ziel binnen Soweco gewerkt in verschillende P&O functies en sinds 2016 gepensioneerd. Als vrijwilliger ben ik op velerlei gebied actief, onder meer als zanger en voorzitter van Shantykoor De Oostvaarders en als vrijwilliger bij De Zonnebloem.

Meer over Anton Pots