De verborgen schat van Almelo

28 oktober 2023

In 2021 heeft de PvdA tijdens de begrotingsbehandeling de aandacht gevestigd op de rijke historie van Almelo en een verborgen schat in het Hofkeshuis. Fractievoorzitter Jorien Geerdink benadrukte hoe geweldig het zou zijn als deze schat zichtbaar en toegankelijk zou worden voor het publiek. De PvdA drong aan op een onderzoek naar de mogelijkheden hiervoor. Na het inspirerende pleidooi van de heer Blok, die verbonden is aan het Stedelijk Museum Almelo, en de wens om een geschiktere locatie te vinden voor het museum om te kunnen groeien, heeft de PvdA-fractie voorgesteld om te onderzoeken of het Hofkeshuis een oplossing zou kunnen bieden als huisvesting voor het stedelijk museum.

Deze oproep heeft gehoor gevonden!

Het Hofkeshuis aan de Grotestraat herbergt een historische stijlkamer die uniek is in Nederland. Recentelijk heeft de gemeente dit monumentale voormalige winkelpand aangeschaft als nieuwe locatie voor het Stedelijk Museum Almelo.

Afgelopen week hebben museumvoorzitter Kees Blok en museumdirecteur Sigrid Ivo burgemeester en wethouders, evenals leden van de ‘Club van 500’, bijgepraat over de plannen voor het museum. De grisaille, die de muren siert, zal gerenoveerd worden. De afbeelding toont de intocht van de Romeinse veldheer Quintus Fabius Maximus Cunctator in Rome rond het jaar 220 voor Christus en is nu al indrukwekkend. Museumdirecteur Sigrid Ivo sprak over de verbouwing, samenwerkingen met Almelose ‘makers’, en het museum als een bruisende plek. Het moet een plek worden waar toeristen de wandschildering komen bewonderen, waar kinderen kennismaken met cultuur, en waar inwoners graag naartoe gaan voor exposities en optredens.

Hoewel het nog even zal duren, wordt deze tot nu toe onbekende schat binnenkort weer echt van de stad. Wil je meer weten over het Hofkeshuis? Neem dan een kijkje op http://www.hofkeshuis.nl

Almelo’s rijke geschiedenis en culturele schatten worden binnenkort nog toegankelijker voor iedereen, dankzij deze spannende ontwikkelingen.

Jorien Geerdink