Corona of niet, de RES-trein dendert door naar februari 2021

22 november 2020

Energiestrategie Twente

We staan aan de vooravond van definitieve besluiten over de energietransitie in Almelo en de regio. De Regionale Energie Strategie Twente (RES) is het antwoord van Twente op de opgave van het Nationaal Klimaatakkoord om 49% CO-2 te besparen in 2030. Dit als onderdeel van een nog groter doel van Nederland om in 2050 energieneutraal te zijn om de opwarming van de aarde tegen te gaan. We pakken dat dus in de regio samen op. In de RES wordt beschreven hoe en waar duurzame elektriciteit (zon en wind) wordt opwekt en hoe de warmtetransitie (duurzame alternatieven voor aardgas) mogelijk wordt gemaakt. Daarnaast kijken overheden (gemeenten, provincie, waterschap), inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties samen naar de opslag en infrastructuur voor energie en warmte. Er ligt nu een concept-RES Twente waarin het Twentse bod is uitgewerkt. Concept-RES-Twente-16-april-2020.pdf (energiestrategietwente.nl).

In februari 2021 beslist de raad definitief over de (definitieve) RES Twente 1.0. De Twentse politiek is dus in de beslissende fase gekomen om nog wensen en bedenkingen verwerkt te krijgen in de RES 1.0 Twente: dat is het definitieve Twentse bod aan het Rijk. Als dat wordt afgeschoten gaat het Rijk zelf maatregelen aanwijzen. Dat is overigens niet te verwachten.

Enorme opgave – betaalbaar voor iedereen!

De RES is een enorme opgave naast andere samenhangende opgaven (klimaatadaptatie, mobiliteit, potentie uit water en de transitie van het landelijk gebied) waarmee de inwoners van Twente onvermijdelijk nog lang te maken krijgen. We zullen onze woon – en leefstijl aan moeten passen. Bovendien hangt er een groot vraagteken boven alle ontwikkelingen en maatregelen: hoe treffen die ons in de portemonnee?

We hebben veel waardering voor het vele RES-werk dat vanaf 2017 is en wordt verzet. Complimenten aan bestuurders en betrokkenen die aan het pionieren zijn geweest, o.a. met nieuwe vormen van governance. We hebben ons als partij gecommitteerd aan het klimaatakkoord en de noodzaak is er om door te pakken, om vaart te maken met de uitvoering. Maar we moeten wel scherp zijn op de voorwaarden. De PvdA vindt het belangrijk dat er draagvlak onder de bevolking is, dat de energietransitie voor iedereen te betalen is én er naar draagkracht wordt bijgedragen.

Energieladder Almelo: ons lokale richtsnoer

Almelo heeft de Duurzame Energieladder vastgesteld, zeg maar de lokale bijdrage voor de regionale opgave. In de Energieladder wordt het lokale bod beschreven om toe te werken naar 157GWh duurzaam opgewekte energie in de gemeente. voorspelde situatie Almelo (2030)

Op 7 april 2020 stelde de gemeenteraad de Energieladder vast. Want we willen in 2050 een energie-neutrale gemeente zijn. Die bijdrage van Almelo komt tot stand met externe initiatiefnemers zoals lokale energiecorporaties. Met het zonnepark De Aadijk heeft Almelo al een fors deel gerealiseerd.

voorkeursvolgorde zonneenergie

kansrijk voor plaatsing grote windmolens

kansen overige duurzame energie

Wie een uurtje tijd heeft raad ik aan de Energieladder te lezen. Met respect worden hierin het eigen gevarieerde gebiedsverleden en het ruimtelijke heden van Almelo verknoopt met de (toekomstige) inpassing van duurzame energieopwekking. Waar kan zon- en windenergie wel en waar niet worden opgewekt, wordt bepaald met de energieladder als vertrekpunt. Almelo zet vooralsnog in op 100 hectare zonneparken (in veldopstelling) en 3-5 hoge windturbines voor 2030, e.a. kleinschalige vormen. Daarbij wordt niet over 1 nacht ijs gegaan, en er wordt bij de realisering (tot 2030) sterk ingezet op de participatie van de inwoners bij de planuitwerking. Zowel gemeentelijk als gebied/wijkgericht.

Korte en lange termijn

Corona of niet, de eindstreep is in zicht voor de RES 1.0; het is belangrijk dat die degelijk is en op een breed draagvlak van inwoners in de regio kan rekenen. Want we hebben elkaar hard nodig om te komen tot mooie energielandschappen die over gemeentegrenzen zullen gaan. De PvdA-fractie zal lokaal en regionaal hier zijn steentje in bijdragen. Er komt veel op ons af, ook als het gaat om warmtetransitie, biodiversiteit, etc. Mensen maken zich nu al terecht zorgen over hoe en wanneer ze op een betaalbare manier van het gas af kunnen. Steeds weer zullen wij als fractie bij alle plannen erop letten dat de maatregelen de woon- en energielasten – naar draagkracht – betaalbaar blijven.

Op 2 december is er themasessie RES 1.0 Twente voor betrokkenen vanuit Landbouw & Leefbaarheid en Natuur & Landschap. Zo zullen er de komende tijd meer momenten zijn om te schaven aan de definitieve RES.