23 september 2023

Samen de handen uit de mouwen

Festival van de Toekomst GroenLinks en PvdA
Op zaterdag 23 september hebben we samen met GroenLinks in het Stadslab een Festival van de Toekomst gehouden. Op dit Festival stonden er twee belangrijke thema’s op het programma: samenwerking GroenLinks/PvdA en de komende campagne voor de Tweede Kamer verkiezingen op 22 november. Als gasten verwelkomden wij Annemieke Wissink (fractievoorzitter Statenfractie PvdA Overijssel), Martijn Dadema (Gedeputeerde Overijssel namens GroenLinks) en Manuel Kaal (Landelijk campagneleider namens PvdA). Klaas van Twillert zorgde met zang en gitaar voor de muzikale omlijsting van de bijeenkomst.

Na de opening door Jan Blom gingen Annemieke en Martijn met de aanwezigen in gesprek over het onderwerp samenwerking GroenLinks/PvdA. Zij vertelden over de succesvolle samenwerking tussen beide partijen in Provinciale Staten. Daarna nodigden zij de aanwezigen uit om hun plek in te nemen op een groot kruis op de vloer. De assen van het kruis boden plaats aan voor- en tegenstanders van lokale linkse samenwerking en aan hen die de samenwerking te snel of te langzaam vonden gaan. Het ging hier uitdrukkelijk over samenwerking tussen de twee partijen in Almelo. Wat de landelijke verkiezingen betreft hebben de leden namelijk al gesproken: we hebben een gezamenlijke kandidatenlijst en een gezamenlijk verkiezingsprogramma en dus ook een gezamenlijke campagne. Een ruime meerderheid van de aanwezigen koos de positie op het kruis die stond voor: voorstander van samenwerking en het gaat te langzaam ! Hierna deelden Annemieke en Martijn aan gemengde groepjes een aantal stellingen en vragen uit over de samenwerking en werd er in groepjes van gedachten gewisseld. Een paar belangwekkende uitkomsten: de aanwezigen riepen op vooral te kijken naar de overeenkomsten tussen beide partijen en minder naar de verschillen. De aanwezigen noemden een sterk bestuur van belang voor succesvolle samenwerking. De aanwezigen riepen op tot snelheid.

Na een korte pauze was de vloer aan Manuel. Hij sprak met de aanwezigen over de strategie van deze campagne. Het zal jullie niet verbazen dat huis aan huis flyeren een van de kernen van de strategie is. Deze werkwijze heeft haar nut al vaak bewezen. Het verhaal van Manuel leverde mooie gesprekken op over onder andere Frans Timmermans en het belang van zichtbaarheid. Het was een mooie bijeenkomst in een volle zaal met oproepen aan de besturen en aan de fracties van beide partijen. Binnenkort praten we met een vertegenwoordiging van besturen en fracties verder. Er is werk aan de winkel.
Een verenging is zo sterk als het geheel van haar leden. Een campagne vraagt om leden die de handen uit hun mouwen willen steken. Voor iedereen is er een passende klus. Ook het besturen van de ontwikkelingen naar samenwerking vraagt om betrokkenheid en inzet van de leden. Ben je of ken je iemand die zijn of haar schouders hier onder willen zetten dan hoor ik dat graag! Uiteraard sta ik ook open voor een geheel vrijblijvend gesprek over functies in het bestuur. Wij zoeken naar bestuursleden maar zeker ook naar leden die een paar uur willen helpen tijdens de campagne. Meld je vooral aan!

Met rode groet!
Jan Blom