25 december 2022

Energiearmoede

Beste lezer,

Deze week keek ik met mijn jongens naar het Jeugdjournaal, waarin over energiearmoede werd gesproken. Hierbij werd duidelijk, dat Almelo een van de 11 (!) gemeenten in Nederland is waar de energiearmoede het meest gevoeld wordt door z’n inwoners. Gemiddeld scoren alle gemeenten in Nederland een percentage van 7% aan energiearmoede. De gemeente Almelo komt op 8,6 % uit. Nu lijkt dat geen groot verschil, maar het is wel 25% meer dan het gemiddelde.
In de uitzending werd onder andere gesproken over de gevolgen van energiearmoede op de gezondheid van inwoners. Voor wie het wil lezen/bekijken:  ‘Koud huis kan ervoor zorgen dat je meer zorgkosten maakt’
De zorg om de inwoners is groot bij de PvdA. We zijn blij dat de PvdA het college heeft weten te bewegen een fonds op te zetten met 1 miljoen euro om de ergste problemen het hoofd te bieden.
Ik wil u allen op het hart drukken: maak gebruik van dit fonds, want iedere euro is er een. Als u niet weet hoe dat moet meldt u dan bij ons en wij helpen u.
Wij maken ons namelijk grote zorgen om inwoners, gezinnen, instellingen en bedrijven die door de energieprijzen in de problemen komen. Dit kunnen financiële problemen zijn, gezondheidsproblemen of psychische problemen. De stress die energiearmoede met zich meebrengt zorgt voor grote problemen binnen gezinnen, instellingen en bedrijven. De stress leid tot spanning en vervolgens uit zich dat in schrijnende situaties die we in Almelo niet moeten willen.
De PvdA weet als geen ander dat Almelo in snel tempo moet verduurzamen om de energielast dragelijker te maken. We hebben dan ook samen met Leefbaar Almelo en Groen Links een politiek debat aangevraagd om van het college te horen hoe het staat met de verduurzamingsplannen. aanvraag PB duurzaamheid.pdf

Herman Zwerink