13 april 2014

Lijstverbinding met GroenLinks

De besturen van de Partij van de Arbeid en GroenLinks hebben besloten om net als bij de Europese Verkiezingen in 2009 een lijstverbinding aan te gaan. Beide besturen streven naar een zo sterk mogelijke vertegenwoordiging in het Europees Parlement.

In 2009 heeft de lijstverbinding GroenLinks een restzetel opgeleverd in het Europees Parlement. GroenLinks en PvdA zijn nu beide met drie parlementariërs vertegenwoordigd in Europa.

Op dinsdag 8 april 2014 leverden alle politieke partijen hun kandidatenlijsten in voor de verkiezingen van het Europees Parlement. Ook dienen alle partijen aan te geven of ze, en met wie ze een lijstverbinding aan gaan. De verkiezingen vinden plaats op donderdag 22 mei.

Partijen met een lijstverbinding profiteren bij de restzetelverdeling van het feit dat de verdeling van zetels volgens de methode van de grootste gemiddelden in het voordeel werkt van grotere partijen. Door het aangaan van een lijstverbinding wordt als het ware tijdelijk (voor de berekening van de restzetels) een grotere partij gecreëerd.

Beide partijen doen onder hun eigen naam en met het eigen verkiezingsprogramma mee aan de verkiezingen, maar streven naar een zo sterk mogelijke afvaardiging van linkse partijen met hart voor een Europa dat mensen weer centraal stelt en niet alleen de markt.

Hans Spekman