7 juli 2023

motie basisbaan

Tijdens de  behandeling van de Perspectief Nota 2024-2027 hebben wij als PvdA fractie de motie Basisbanen ingebracht. Deze motie is vervolgens ingetrokken, na een raadsbrede toezegging dat over basisbanen in het najaar separaat een Politiek Beraad kon worden gehouden. Dit Politiek Beraad wordt door ons als PvdA fractie voorbereid.

Basisbanen, een steeds meer gebezigde term, zowel in de gemeentelijke als landelijke politiek. Misschien goed om in deze nieuwsbrief een kleine toelichting te geven op ontwikkelingen rondom basisbanen.

Basisbaan is geen nieuw fenomeen want in diverse gemeenten, waaronder Groningen, Rotterdam, Den Haag, Lelystad en Heerenveen, worden al enige jaren met redelijk succes basisbanen ingezet. Doel is mensen die langdurig in de bijstand zitten weer een normaal inkomen te bezorgen en uit de uitkering te krijgen. De meest gehanteerde voorwaarden zijn dat een basisbaan geen regulier werk verdringt, de deelnemer er structureel financieel op vooruit gaat, de basisbaan een economische meerwaarde heeft en dat de juiste doelgroep bereikt wordt.

Mensen met een basisbaan gaan dus uit de uitkering, krijgen een dienstverband bij de gemeente en ontvangen voor het werk het minimumloon.  Basisbanenprojecten worden tot op heden door de gemeenten gefinancierd. Wel wordt actief gezocht naar cofinanciering door belanghebbende partijen, diverse fondsen en de overheid.

Een basisbaan is niet alleen goed voor de deelnemers zelf maar levert ook de nodige maatschappelijke baten op. Een drie jaar durende proef van de gemeente Groningen met vijftig ‘basisbanen’ heeft dit duidelijk aangetoond.  Doel was om mensen die langdurig in de bijstand zaten op een rendabele manier aan een werkplek te helpen en dat is volgens onderzoekers van de Hanzehogeschool gelukt. Overigens is in Groningen doorstromen naar het vrije bedrijf geen doel. Dit in tegenspraak met de basisbanenprojecten in Rotterdam en Den Haag.

Zoals reeds gezegd. mensen met een basisbaan vertegenwoordigen een economische waarde die maximaal moet worden benut c.q. ingezet, niet alleen op bestaand werk maar zeker ook bij nieuwe ontwikkelingen in onze samenleving.

In het deze week verschenen partijprogramma van GroenLinks – PvdA worden basisbanen benoemd bij het onderdeel “de kwaliteit van werk”.  Een basisbaan wordt in ons partijprogramma betiteld als “zinvol werk waarvan men kan rondkomen”.  Weliswaar een summiere omschrijving maar wel met twee belangrijke uitgangpunten, namelijk moet zinvol werk zijn en van het te ontvangen inkomen moet men kunnen rondkomen.

De gemeenten die nu al de basisbaan vorm en inhoud geven, hanteren weliswaar dezelfde benaming, basisbaan, maar qua doelen, voorwaarden en uitvoering zien we behoorlijke verschillen. Wat eenduidigheid betreft is er het nodige werk aan de winkel, ook in Almelo. Dat maakt de discussie over de basisbaan, die wij binnenkort als PvdA fractie in het Politiek Beraad gaan voeren, des te interessanter en waardevoller.

Daarom roepen wij de Almelose burger op om te reageren. Hebt u een idee, mening of vragen over basisbanen, laat het ons weten. Uw betrokkenheid wordt bijzonder op prijs gesteld.