PvdA wil info over salafistische indoctrinatie van Almelose jeugd

18 september 2019

De PvdA-fractie in Almelo wil van het college informatie over de aanwezigheid en wat het risico is van salafistische indoctrinatie van kinderen en jongeren in Almelo.

Dit gebeurt grotendeels buiten het reguliere onderwijs om, op eigen instellingen, in zogeheten salafistisch bestempelde avond- en zaterdagscholen. Zo blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en NRC. Er zou in Nederland sprake zijn van serieuze indoctrinatie. Almelo wordt in het onderzoek niet genoemd, toch is er reden om bezorgd te zijn. Fractievoorzitter Arjan de Vries: “Salafistische krachten houden niet op bij de gemeentegrens om hun gif van onverdraagzaamheid en afkeer van de samenleving proberen over te brengen. De PvdA-fractie wil weten welke instellingen een potentieel risico vormen om dit kwalijke gedachtegoed te verspreiden onder kinderen en jongeren.”

De PvdA-fractie is genuanceerd als het gaat om het nieuws over salafistische indoctrinatie, en wil voorkomen dat we hierover in verontwaardiging blijven hangen. Dat is koren op populistische molens. Het gaat om die salafistische stromingen die de samenleving en rechtsstaat zoals wij die ingericht hebben niet accepteren of zelfs omver willen werpen met geweld. De Vries: “Dat politiek gestuurde salafisme is gif, en ondermijnt de verantwoordelijkheid van ons allemaal om ruimte en inhoud te geven aan het feit dat de Islam anno 2019 hoort bij onze samenleving. Uiteraard ligt daar een extra verantwoordelijkheid bij de moslims zelf.”

De schriftelijke vragen aan het college lees je hier: Schriftelijke vragen_verspreiding salafistisch gedachtegoed in Almelo (16 september 2019)

Waar ben je naar op zoek?