PvdA wil onderste steen boven in bezuinigingsproces

16 oktober 2020
De Partij van de Arbeid-fractie wil dat de onderste steen boven komt in het bezuinigingsproces. De fractie heeft alle correspondentie, verslaglegging en berichtenverkeer opgevraagd. Dit doet ze op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB). De aanhoudende onrust rondom de aangekondigde bezuiniging op de subsidies van belangrijke partners in de stad als de Bibliotheek, het Stadsmuseum, Avedan, Kaliber Kunstenschool en Almelo Sociaal, is voor de fractie reden om inzicht en overzicht te krijgen in dit hoofdpijndossier.
De fractie wil weten hoe bereidwillig het college zich in de gesprekken en onderhandelingen met de organisaties heeft opgesteld. Zeker omdat bekend is dat organisaties onderbouwde reacties of tegenvoorstellen hebben ingediend. De Partij van de Arbeid hoopt met het WOB-verzoek aanknopingspunten te vinden om de bezuinigingen te kunnen verzachten.
Dat kan volgens de fractie eens te meer, nu blijkt dat het college €580.000 cultuursteun van het Rijk opstrijkt, bedoeld om organisaties te helpen in deze moeilijke tijd. Het college heeft dit laten weten in antwoord op onze schriftelijke vragen. Tegelijk heeft het college laten weten dit geld niet te gebruiken om de bezuiniging te verzachten. Het bedrag wordt toegevoegd aan de algemene middelen, en daarmee uit, aldus het college.
Wat de Partij van de Arbeid betreft is het laatste woord daar nog niet over gezegd, juist omdat er kansen op een presenteerblaadje worden aangeboden om het tempo en de omvang van de bezuiniging op subsidies te verzachten.