Raad buiten spel bij verbouwing bestuursvleugel

5 januari 2021

De bestuursvleugel in het stadhuis wordt op de schop gezet. B&W breidt zijn domein uit met werkkamers voor directe stafleden. Dat is vreemd als je bedenkt dat flexibel werken een van de uitgangspunten was bij de bouw van het nog jonge stadhuis. De operatie gaat ten koste van de griffie die plaats moet maken.

De fracties van PvdA, D66, Leefbaar Almelo, GroenLinks, SP, Lijst Cete en Forum voor Rechts vinden het een vreemde gang van zaken en voelen zich buiten spel gezet. De griffier en de griffie zijn er voor de gemeenteraad. De griffie behoort niet tot het ambtelijk apparaat, maar is benoemd door en in dienst van de raad. Zaken die de griffie aangaan waaronder de huisvesting zijn zaken die de raad aangaan. Er wordt daarmee in meerdere opzichten direct geknaagd aan faciliteiten van de raad.

De operatie is in kringen van de raad niet bekend gemaakt of besproken.

De verbouw is al vergevorderd. Die voelt extra wrang bij de fracties omdat de verbouwing een op het oog kostbare verbouwing is, door de gemeenschap gefinancierd.

De fracties betreuren de gang van zaken en vrezen dat dit weer een moeilijk, onnodig dossier wordt dat met gezond verstand, transparantie en overleg had kunnen en moeten worden voorkomen.

De volledige brief met de ingediende vragen vindt je hier: Schriftelijke vragen bestuursvleugel stadhuis (31 december 2020)