15 mei 2023

Stadstheater

Op dinsdag 30 mei heeft een interpellatiedebat plaatsgevonden over het voortbestaan van het Stadstheater. Via deze link Raad (royalcast.com)is het terug te kijken.
De afgelopen 30 jaar hebben de afspraken tussen het Stadstheater en de gemeente over de subsidie goed gefunctioneerd. Het Stadstheater klopt nu bij de gemeente aan met de mededeling dat het Stadstheater financieel verliesgevend en er inmiddels 4 miljoen op is toegelegd en ze dat daar graag een gesprek over willen voeren. Nu ruim 30 jaar verder staat de PvdA nog steeds pal voor het Stadstheater want Almelo moet een stad zijn om goed te leven en te wonen.
In de stukken wordt nog de suggestie gedaan om een nieuw Theater te bouwen. Uit de bijgevoegde raming blijk dat nieuwbouw ongeveer € 57 miljoen gaat kosten exclusief grond en parkeerplaatsen. Tellen we de grond, parkeerplaatsen en de bouwindex er bij dan kommen we op € 70 miljoen uit en dan komt de jaarlijkse exploitatielast nog er nog bij. Nieuwbouw is op dit moment voor de PvdA een onbegaanbare weg.
De fractie van de PvdA heeft duidelijk aangegeven dat de gesprekken met Stadstheater moeten worden hervat en oplossingen moeten worden gezocht om het voortbestaan van het theater zeker te stellen.
Het college heeft de gesprekken met het Stadstheater weer hervat en weet dat de PvdA fractie samen met de gehele raad de vinger aan de pols houdt. Wij wachten de terugkoppeling van uit het college af.

Herman Zwerink