WOB lastig voor college

22 januari 2021

De PvdA-fractie heeft op 12 oktober 2020 een – ongebruikelijk – WOB-verzoek gedaan om alle informatie over de vermaledijde bezuinigingen op de subsidies (Bieb, Kaliber, Avedan, Stadsmuseum, Almelo Sociaal) boven water te krijgen. We zijn nu ruim 3 maanden verder en moeten helaas constateren dat we slecht bediend worden door het college. Aan inhoud, aan beleidsopvattingen bij de koude bezuinigingen, ontbreekt het nog steeds.

Intussen bevestigt de bezwaarschriftencommissie ons vermoeden van een rammelend dossier. Voor de commissie is het duidelijk dat het college in de fout is gegaan: Megabezuinigingsplan van Almelo rammelt: ‘Dit is onbehoorlijk bestuur’ | Almelo | tubantia.nl

Er is al zoveel over verschenen in de media dat we het bij deze stand van zaken laten. PvdA zet grof geschut in tegen gemeente Almelo: ‘Alleen zo krijgen we onderste steen boven over bezuinigingen’ | Almelo | tubantia.nl

Wel willen we de eerste reactie in de richting van het college delen naar aanleiding van van de tot nu toe geleverde WOB-stukken: Reactie wob-afhandeling (13 januari 2021)

De PvdA-fractie gaat door met het onderzoek. Het Wob-verzoek is geen zwaar geschut maar geeft het college juist de kans om maximaal transparant te zijn over haar handelen. Lang leve de democratie!