Door Jorien Geerdink op 18 juni 2023

Omstreden CO2-certificaten

Naar aanleiding van recente onthullingen in het televisieprogramma ‘Pointer‘ heeft de PvdA-fractie vragen gesteld aan het College van Almelo over de betrokkenheid van de gemeente bij deze omstreden CO2-certificaten.

In het programma werd namelijk gemeld dat veel gemeenten certificaten hebben gekocht bij omstreden projecten om hun aardgasverbruik te ‘compenseren’. De PvdA-fractie wil opheldering over de rol en handelwijze van de gemeente Almelo in deze kwestie.

De PvdA-fractie heeft inmiddels de volgende vragen gesteld aan het College van B&W:

1. Heeft de gemeente Almelo de afgelopen drie jaar certificaten gekocht bij omstreden projecten om het aardgasverbruik te compenseren? Zo ja, om hoeveel certificaten gaat het en welke projecten zijn hierbij betrokken?
2. Is de gemeente Almelo op de hoogte van de situatie rondom het Turks windmolenpark in Cesme, inclusief de landconflicten en de schorsing van het keurmerk Gold Standard sinds 2020? Heeft de gemeente Almelo certificaten van dit specifieke project gekocht?
3. Welke maatregelen heeft de gemeente Almelo genomen om ervoor te zorgen dat de projecten waarvan certificaten worden gekocht voldoen aan de hoogste standaarden van de certificeerders? Wordt er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de sociale en milieu-impact van deze projecten?
4. Hoe verifieert de gemeente Almelo de geldigheid en betrouwbaarheid van de certificaten die worden gekocht? Wordt er regelmatig gecontroleerd of de projecten nog steeds voldoen aan de vereisten van de certificeerders?
5. Wat is het standpunt van de gemeente Almelo ten aanzien van het steunen van windmolenprojecten als compensatieprojecten? Bent u het eens met de opmerking van Sybrig Smit, (klimaatbeleid analist) dat windmolenparken al een verdienmodel hebben zonder de noodzaak van CO2-certificaten?
6. Is de gemeente Almelo in andere greenwashing praktijken betrokken?

De PvdA-fractie wil door het stellen van deze vragen duidelijkheid over de rol en handelwijze van de gemeente Almelo. De fractie benadrukt het belang van transparantie en verantwoordelijkheid van de gemeente Almelo met betrekking tot de keuze van projecten waar certificaten van worden gekocht.

Jorien Geerdink

Jorien Geerdink

Als volksvertegenwoordiger wil ik graag bijdragen aan een stad waar het goed geregeld is voor iedereen. Ik vind het belangrijk dat een volksvertegenwoordiger zichtbaar, toegankelijk en benaderbaar is voor de mensen in de stad. Als volksvertegenwoordiger wil ik tussen de mensen in de stad staan.  Mijn achtergrond Ik ben geboren op 23 februari 1971 aan

Meer over Jorien Geerdink